Propoziția ‘omul a fost creat după imaginea lui Dumnezeu’ se rostește, cum spune Ioan Damaschin, în sensul în care prin ‘imagine’ este semnificată o ființă intelectuală și liberă ca arbitru, precum și purtătoare prin sine de puteri. De aceea, după ce am vorbit mai înainte despre model, adică despre Dumnezeu, precum și despre cele ce au provenit din puterea divină potrivit voinței sale, rămîne să cercetăm imaginea lui, adică omul, după cum este și el principiul lucrărilor sale, întrucît are liber-arbitru, precum și putere asupra lucrărilor proprii. (Toma din Aquino) Studiul circumstanțelor ține de etician, de politician și de retor. De etician, pentru că, în funcție de ele, se găsește sau se pierde medierea virtuții între actele umane și pasiuni. De politician și de retor, pentru că, în funcție de circumstanțe, actele umane sînt judecate ca demne de laudă sau dispreț, demne de iertare sau condamnare; dar în maniere diferite, căci oratorul convinge, pe cînd politicianul decide. Dar de teolog, căruia îi slujesc toate celelalte arte, ele țin în toate cele trei moduri menționate, căci el examinează actele umane ca virtuoase sau vicioase, împreună cu eticianul, dar el le examinează și în funcție de pedeapsă și răsplată, împreună cu oratorul și politicianul. (Q. 7, a. 2 – Dacă teologul trebuie să acorde atenție circumstanțelor actelor umane
Scrie parerea ta
Summa theologica
Ai cumparat produsul Summa theologica ?
Lasa o nota si parerea ta completand formularul alaturat.
Propoziția ‘omul a fost creat după imaginea lui Dumnezeu’ se rostește, cum spune Ioan Damaschin, în sensul în care prin ‘imagine’ este semnificată o ființă intelectuală și liberă ca arbitru, precum și purtătoare prin sine de puteri. De aceea, după ce am vorbit mai înainte despre model, adică despre Dumnezeu, precum și despre cele ce au provenit din puterea divină potrivit voinței sale, rămîne să cercetăm imaginea lui, adică omul, după cum este și el principiul lucrărilor sale, întrucît are liber-arbitru, precum și putere asupra lucrărilor proprii. (Toma din Aquino) Studiul circumstanțelor ține de etician, de politician și de retor. De etician, pentru că, în funcție de ele, se găsește sau se pierde medierea virtuții între actele umane și pasiuni. De politician și de retor, pentru că, în funcție de circumstanțe, actele umane sînt judecate ca demne de laudă sau dispreț, demne de iertare sau condamnare; dar în maniere diferite, căci oratorul convinge, pe cînd politicianul decide. Dar de teolog, căruia îi slujesc toate celelalte arte, ele țin în toate cele trei moduri menționate, căci el examinează actele umane ca virtuoase sau vicioase, împreună cu eticianul, dar el le examinează și în funcție de pedeapsă și răsplată, împreună cu oratorul și politicianul. (Q. 7, a. 2 – Dacă teologul trebuie să acorde atenție circumstanțelor actelor umane
Acorda un calificativ