Castelul si Spada. Cultura materiala a elitelor din Transilvania in Evul Mediu Tarziu

Cod intern: xsales_107949709
Producator: Editura Mega
Vizualizari: 28 / Achizitii: 14
Pret:   150.0 RON

Acest produs este publicat in categoria Librarie la data de 19-01-2024: 12:01 si vandut de Librex. Vanzatorul isi asuma corectitudinea datelor publicate. ( alege finantarea potrivita )

  • Produs cu garantie

  • Livrare direct din stocul fizic al Librex

  • Retur gratuit minim 14 zile de la data achizitiei

Volumul este o sinteza a istoriografiei medievale care pune accentul pe cultura materiala a elitelor din Transilvania in perioada Evului Mediu. Aceasta lucrare surprinde pentru inceput aparitia elitelor si a centrelor de productie a bunurilor din Transilvania Evului Mediu, continuand mai apoi cu locurile unde isi desfasurau activitatea elitele, ca in final sa se concentreze pe averi si familiile de materiale, respectiv bunuri. Autorul concluzioneaza ferm faptul ca Evul Mediu „pus sub lupa nu este nici intunecat, nici misterios, nici murdar, nici fara zestre ori bunatati.” Adrian Andrei Rusu: „Dorinta autorului ar fi aceea de a nu lasa ca cele aici sintetizate sa prinda mucegai si sa se transforme intr-un tratat. Ar vrea sa fie mai ales deschideri de usi. Ele se cer reluate, criticate ori dezvoltate pentru a-si indeplini menirea pentru care au fost scrise.” CUPRINS I. INTRODUCERE II. RELEVANTA SURSELOR II. 1. „A sapa“ ca pentru studii de Preistorie II. 2. A citi direct si a (nu) intelege II. 3. Depozite cu obiecte tainuite II. 4. Arta si arhitectura nevorbitoare III. ISTORIA PROTAGONISTILOR III. 1. Nasterea elitelor III. 2. Afirmarea categoriilor IV. STARILE APARENTE SI MODELELE CULTURALE IV. 1. Identitate etnica culturala la nivel de elite IV. 2. Cultura de elite si cultura taraneasca IV. 3. Biserica ca reflex de statut social. Modelele ecleziastice IV. 4. Modelele regale si princiare V. CENTRELE DE PRODUCTIE SI OBTINEREA BUNURILOR V. 1. Implicarea protagonistilor si obtinerea bunurilor V. 2. Avutii din afara mosiilor V. 3. Ofertantii V. 4. Comertul de achizitie si miscarea bunurilor V. 5. O geografie a culturii materiale a elitelor locale VI. APETENTA LA REPREZENTAREA STARII VI. 1. Simboluri particulare de stare VI. 2. Cavalerismul VI. 2. Caii si harnasamentele VI. 4. Heraldica si alte insemne VI. 5. Reprezentarile de sine. Arta si practicile funerare VII. LOCATIA ELITELOR VII. 1. Generalitati VII. 2. A construi pentru elite VII. 3. Cetati si castele VII. 4. Curtile / conacele VII. 5. Turnurile-locuinta VIII. INVENTARUL REZIDENTELOR VIII. 1. Componentele definitorii VIII. 2. Protectie si aparare VIII. 3. Biserica ca inventar exclusiv apartinator ori produs de elite VIII. 4. Interioarele si decoratiile VIII. 5. Mobilierul VIII. 6. Alte dotatii ale complexelor VIII. 7. Exterioarele. Mobile de utilitate colectiva si prestigiu IX. AVERI SI UTILITATI IX. 1. Ce detin elitele? IX. 2. Obiecte identice /asemanatoare – materiale diferite IX. 3. Metalele si pietrele pretioase IX. 4. Bijuteriile IX. 5. Obiecte din alte metale sau materii rare IX. 6. Armele IX. 6. a. Generalitati IX. 6. b. Armele ofensive IX. 6. c. Armele de protectie IX. 7. Hainele si incaltamintea IX. 7. a. Generalitati IX. 7. b. Sursele IX. 7. c. Cele mai simple haine IX. 7. d. Productia si producatorii IX. 7. e. Destinatia hainelor IX. 7. f. Pastrarea, intretinerea si manevrarile IX. 7. g. Hainele propriu-zise IX. 7. h. Imbracamintea pentru cap si maini IX. 7. j. Incaltamintea IX. 7. k. Articole independente de purtare IX. 7. l. Accesorii la vesminte IX. 8. Hrana IX. 9. Scrierile X. FAMILII DE MATERIALE X. 1. Generalitati X. 2. Piatra X. 3. Sticlaria X. 4. Osul si cornul X. 5. Ceramica X. 6. Lemnaria X. 7. Pielaria X. 8. Textile utilitare si materiale de legat XI. FAMILII DE BUNURI XI. 1. Ambientul XI. 2. Bucataria si cultura mesei XI. 3. Obiectele de toaleta si folosinta personala XI. 4. Mobilitatea XI. 5. Distractiile XI. 6. Medicina, farmacia si alchimia XI. 7. Patronajul si intretinerea de oameni de cultura si arta XI. 8. Masurarile XII. CONCLUZII XIII. ILUSTRATII XIV. INDICE ONOMASTIC
Nota clientilor