Inflatia de reglementare o constatam si in domeniul protectiei mediului; "viteza" ce o manifesta legiuitorul in procesul de adoptare, modificare, abrogare a reglementarilor, precum si lipsa de corelare a lor, influenteaza negativ interpretarea si aplicarea. Situatia este si mai "delicata" in cazul incriminarii faptelor prin care se incalca regimul (general ori special) de protectie a elementelor de mediu ori cel al activitatilor cu potential impact asupra acestora. In reglementarea-cadru privind protectia mediului, O.U.G. nr. 195/2005, am identificat 28 infractiuni la regimul general de protectie a mediului, care (in esenta) constituie variante de specie ale unor infractiuni din Codul penal sau dispozitii-cadru pentru infractiunile prevazute in reglementarile sectoriale. In reglementarile sectoriale relevante - Legea nr. 104/2011, Legea nr. 107/1996, Legea nr. 138/2004, Legea nr. 331/2024, Legea nr. 407/2006, Legea nr. 176/2024, O.U.G. nr. 57/2007, Legea nr. 50/1991, Legea nr. 10/1995, Legea nr. 85/2003, Legea nr. 238/2004, Legea nr. 111/1996, O.U.G. nr. 92/2021 - am identificat 85 infractiuni la regimul special de protectie a unor elemente de mediu ori cel al unor activitati cu potential impact asupra acestora. Analiza continutului acestor infractiuni a fost o provocare; in prealabil, pentru a facilita intelegerea, a fost necesara identificarea si resistematizarea normelor de incriminare, norme ce erau grupate (in marea majoritate a situatiilor) in functie de pericolul social al faptei, nu de elementele de mediu protejate ori activitatile cu potential impact asupra acestora. Suplimentar, tot pentru a facilita intelegerea, am inclus aspecte privind protectia mediului, impactul activitatilor incriminate, principalele instrumente juridice europene dezvoltate pentru prevenirea si combaterea acestor infractiuni etc.
Scrie parerea ta
Infractiuni la regimul de protectie a mediului - Gheorghe-Iulian Ionita, Stefania Diana Ionita-Burda
Ai cumparat produsul Infractiuni la regimul de protectie a mediului - Gheorghe-Iulian Ionita, Stefania Diana Ionita-Burda ?
Lasa o nota si parerea ta completand formularul alaturat.
Inflatia de reglementare o constatam si in domeniul protectiei mediului; "viteza" ce o manifesta legiuitorul in procesul de adoptare, modificare, abrogare a reglementarilor, precum si lipsa de corelare a lor, influenteaza negativ interpretarea si aplicarea. Situatia este si mai "delicata" in cazul incriminarii faptelor prin care se incalca regimul (general ori special) de protectie a elementelor de mediu ori cel al activitatilor cu potential impact asupra acestora. In reglementarea-cadru privind protectia mediului, O.U.G. nr. 195/2005, am identificat 28 infractiuni la regimul general de protectie a mediului, care (in esenta) constituie variante de specie ale unor infractiuni din Codul penal sau dispozitii-cadru pentru infractiunile prevazute in reglementarile sectoriale. In reglementarile sectoriale relevante - Legea nr. 104/2011, Legea nr. 107/1996, Legea nr. 138/2004, Legea nr. 331/2024, Legea nr. 407/2006, Legea nr. 176/2024, O.U.G. nr. 57/2007, Legea nr. 50/1991, Legea nr. 10/1995, Legea nr. 85/2003, Legea nr. 238/2004, Legea nr. 111/1996, O.U.G. nr. 92/2021 - am identificat 85 infractiuni la regimul special de protectie a unor elemente de mediu ori cel al unor activitati cu potential impact asupra acestora. Analiza continutului acestor infractiuni a fost o provocare; in prealabil, pentru a facilita intelegerea, a fost necesara identificarea si resistematizarea normelor de incriminare, norme ce erau grupate (in marea majoritate a situatiilor) in functie de pericolul social al faptei, nu de elementele de mediu protejate ori activitatile cu potential impact asupra acestora. Suplimentar, tot pentru a facilita intelegerea, am inclus aspecte privind protectia mediului, impactul activitatilor incriminate, principalele instrumente juridice europene dezvoltate pentru prevenirea si combaterea acestor infractiuni etc.
Acorda un calificativ